Dieet zonder koolhydraten? Nederland Slank biedt een gezonder alternatief!

Een dieet zonder koolhydraten, ook wel een koolhydraatarm dieet genoemd. Je hebt er vast wel eens van gehoord of het zelfs geprobeerd. Steeds meer mensen zijn er namelijk van overtuigd dat koolhydraten en suikers  boosdoeners zijn en willen hier iets aan doen. Maar toch weten velen van ons niet eens waar koolhydraten en suikers in zitten en wat het verschil is tussen de verschillende koolhydraten. Want wat houdt zo’n dieet zonder koolhydraten nu precies in? Is het een gezonde trend of juist weer het zoveelste fabeltje..? Bij Nederland Slank weten we daar wel antwoord op!

Koolhydraten.. vroeger en nu

We vallen maar meteen met de deur in huis: Ons lichaam is niet bestemd voor het eten van veel (ongezonde) koolhydraten! Maar.. betekent dat gelijk dat we helemaal geen koolhydraten meer nodig hebben?
vroeger en nu

Het voedingspatroon van onze voorouders bestond  voor 35% uit voeding afkomstig van het jagen en 65% was afkomstig van het verzamelen van plantaardige voedingsmiddelen met koolhydraten, zoals groente, fruit, zaden, noten, knollen en pitten.
Onze verre voorouders aten dus geen ongezond koolhydraat-rijk voedsel, zoals snoep, koek, brood of pasta.

Ons oorspronkelijke voedingspatroon bestond dus voornamelijk uit natuurlijke, onbewerkte koolhydraten. Pas na de landbouwrevolutie ging men steeds meer bewerkte koolhydraten eten, zoals granen en aardappelen. Dit was toentertijd echter geen keuze, maar een manier om te overleven als gevolg van de grotere gezinnen en schaarste van voedsel.

Tegenwoordig eet de gemiddelde Nederlander zo’n 35 kilo suiker (enkelvoudige koolhydraten) per jaar. Circa 85% van deze hoeveelheid koolhydraten krijgt men binnen door pakjes en zakjes, sauzen, kant-en-klaar-maaltijden en zoete producten, zoals koekjes en snoep. Maar ook door ‘gewone’ producten, zoals brood, pasta en blikgroenten. Bijna al het bewerkte voedsel bevat dus suiker. Fabrikanten stoppen namelijk vrijwel overal suiker in. Hierdoor krijgen we ongemerkt de hele dag door te veel (ongezonde) koolhydraten en suikers binnen.

Dat suiker slecht is voor het gebit en gaatjes veroorzaakt,  weten de meeste mensen inmiddels wel. Maar het gevolg van suiker op de gezondheid van ons lichaam wordt door veel mensen nog steeds erg onderschat. Overmatige hoeveelheden suiker/koolhydraten hebben namelijk een negatief effect op onze stofwisseling en zo ook onze hormoonbalans.

Koolhydraten en het effect op de hormoonbalans

Koolhydraten leveren ons lichaam energie. Producten rijk aan suiker zorgen er daarom ook voor dat de bloedglucose plotseling stijgt en dit geeft ons dan tijdelijk een energieker gevoel. Om er echter voor te zorgen dat de bloedsuikerspiegel niet langdurig te hoog blijft, maakt het lichaam aanspraak op het hormoon insuline. Insuline wordt gemaakt door de alvleesklier en heeft als functie de regulatie van verschillende processen in het lichaam en dus ook de regulatie van de bloedsuikerspiegel.

geen kh

Wanneer de bloedsuikerspiegel vaak omhoog schiet door het eten van voeding met veel suiker of koolhydraten, reageert het lichaam hier steeds heftiger op. Het lichaam wil de bloedsuikerspiegel weer laten dalen en dus wordt de alvleesklier aan het werk gezet om insuline te produceren. Hoe meer suiker er het lichaam in komt, hoe harder de alvleesklier insuline produceert. Een overmatige toename van insuline maakt insulinereceptoren echter ongevoelig voor de insuline met als gevolg dat de insuline niet meer wordt opgenomen in de cellen. Het lichaam wordt insulineresistent.

Insulineresistentie leidt tot een disbalans in de hormoonhuishouding en dit gaat vaak gepaard met gezondheidsproblemen, zoals overgewicht, vermoeidheid, diabetes, huidklachten, gewrichts- en spierpijnen en maag- en darmklachten. Ook zorgt insulineresistentie voor een constant hongergevoel. Mensen met verminderd insulinegevoeligheid hebben dus snel honger en zijn vaak onverzadigbaar.

Nederland Slank of een dieet zonder koolhydraten?

Het is dus wel duidelijk dat de gemiddelde Nederlander te veel ongezonde koolhydraten binnenkrijgt door voeding. We eten veel brood, aardappelen en pasta en koken graag met kant-en-klaar producten, pakjes en zakjes. En dan hebben we het nog niets eens gehad over alle koolhydraatrijke snacks tussendoor en het dagelijkse koekje bij de koffie dat we heel normaal vinden.

Toch zijn koolhydraten een belangrijk onderdeel van onze voeding. Een dieet zonder koolhydraten is dus niet de juiste keuze, omdat je hierdoor bepaalde tekorten kunt oplopen en eenzijdig gaat eten. Ons lichaam heeft een bepaalde hoeveelheid koolhydraten uit voeding nodig om optimaal te kunnen functioneren. Deze koolhydraten horen we echter uit kwalitatieve voedingsbronnen te halen, zoals groente, fruit, peulvruchten, paddenstoelen, noten, zaden en pitten.

Een gezond voedingspatroon moét dus koolhydraten bevatten, maar wel de juiste koolhydraten!

Dieet zonder koolhydraten

Bij Nederland Slank wordt er rekening gehouden met de koolhydraten in de voeding. Het Nederland Slank programma is dan ook geen dieet zonder koolhydraten. Het is een persoonlijk voedingsplan zónder ongezonde suikers en mét (de juiste hoeveelheden) gezonde koolhydraten uit natuurlijke onbewerkte bronnen.

Het persoonlijke voedingsplan op basis van je bloedprofiel zorgt er dan ook voor dat je de juiste voedingsmiddelen geadviseerd krijgt in de juiste hoeveelheden en combinaties. Het gevolg hiervan kan zijn dat je een gezond gewicht bereikt en behoudt en je bevordert de algehele gezondheid.*

*Disclaimer

Resultaten behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. De resultaten verschillen uiteraard per individu, daarom stellen wij voor iedereen een persoonlijk voedingsprogramma op.

Tags: Afvallen, Hormoonbalans, Dieet & voedingsadvies, Voeding & gezondheid, blog

Rachida Lachhab

Geschreven door:
Rachida Lachhab

Rachida is Orthomoleculair Therapeut en Kwaliteitsgeregistreerd Diëtist, spreker en docent. Ze studeerde af aan de Haagsche Hogeschool als diëtist en Orthomoleculair Therapeut werd ze bij Natura Foundation. Daarnaast heeft ze de Integrale Epigenetica-opleiding level 1 en 2 en de Epigenetica van ADHD gevolgd.

Waarom Nederland Slank?

  • 1 Afvallen zonder honger
  • 2 Snel resultaat
  • 3 Lekker eten
  • 4 Levenslang effect
  • 5 No cure no pay!

Plan hier nu je gratis consult in+

of bel ons op 085 065 7472

  • Consulten door het hele land
  • Consulten in het buitenland mogelijk via skype

CATEGORIEËN

Alle blogs

POPULAIR

RECENT