Het ketogeen dieet

Een ketogeen dieet, een dieet waarbij veel vetten en eiwitten en weinig koolhydraten geconsumeerd worden, zorgt voor een betere insulinegevoeligheid, minder verouderingsverschijnselen en een langer leven.

 

Wat is het ketogeen dieet?

Een ketogeen dieet is een voedingspatroon waarbij 50% tot 70% van de voedselinname uit gezonde vetten bestaat. Denk hierbij aan vetten uit kokosolie, (biologische) boter, (biologische) eieren, avocado en rauwe noten. Hierbij schakelt het lichaam van koolhydraatverbranding om naar vetverbranding. Je cellen zijn vanaf dat moment in staat om hun energie uit ketonen te halen en hebben geen glucose meer nodig. Een “keton” of “nutritionele ketose” is een afbraakproduct van vetten.

 

Insuline- en leptine-resistentie

Naast het beperken van koolhydraten en het verlagen van de eiwitinname kun je door onderbroken te vasten je keton-metabolisme versterken. Het ketogeen dieet kan bij mensen met insuline- of leptine-resistentie goed van pas komen. Leptine is een hormoon dat door onze vetcellen geproduceerd wordt. Dit hormoon geeft ons lichaam het seintje dat er genoeg vetten zijn opgeslagen en/of dat de vetverbranding omhoog moet. Bij leptine-resistentie reageert het lichaam niet meer goed op leptine, waardoor je dus in vetten aankomt of moeilijk afvalt.

 

Na een ketogeen dieet mag, zodra het gewicht, de bloeddruk, de suiker en het cholesterol genormaliseerd is, de koolhydraatinname (met mate) verhoogd worden. Het vermijden van suiker en geraffineerde koolhydraten blijft belangrijk.

 

Het ketogeen dieet & kanker

Veel vormen van kankercellen hebben alleen glucose nodig om te groeien. Een ketogeen dieet kan dan helpen om de groei van deze kwaadaardige cellen tegen te gaan.

 

Het ketogeen dieet & veroudering

Verschillende dierenonderzoeken laten zien dat het consumeren van veel suiker en granen hetzelfde is als het gaspedaal van veroudering harder indrukken. Degenen die langer jong willen blijven moeten insuline zo goed mogelijk reguleren. Dus minder suikers tot zich innemen.

 

Het ketogeen dieet & levensduur

Lage calorie inname kan volgens meerdere studies leeftijd-gerelateerde ziekten helpen voorkomen en de levensduur helpen verhogen. Bij het ouder worden nemen de niveaus van glucose, insuline en triglyceriden vaak toe.

In 2010 werd een onderzoek naar de invloed van vetrijke voeding op veroudering gedaan. De deelnemers kregen een vetrijk en koolhydraatarm dieet met voldoende eiwitten. Dit resulteerde in de verbetering van de gezondheid; lager leptinegehalte, insulinegehalte, nuchter glucosegehalte, triglyceridenniveau en vrij T3 (schildklierhormoon) in bloed.

Aan de ene kant leidt caloriebeperking tot een lager metabolisme, minder oxidatieve stress en het verbetert de hormonale afgifte in de hersenen en de functie van het sympathisch zenuwstelsel. Ook veroorzaakt caloriebeperking een betere gevoeligheid voor insuline. Hoe hoger de insulinespiegel des te sneller de veroudering. Dit betekent dat je levensverwachting meer van wat je eet afhangt dan van hoeveel je eet.

 

Je hart houdt van ketonen

Zowel je hart als je andere spieren werken veel efficiënter wanneer ze door ketonen gevoed worden. Je spieren kunnen meer glucose (als glycogeen) opslaan dan je hersenen. Dit komt doordat daar een enzym aanwezig is dat de spieren helpt om glycogeenvoorraden te behouden. In de hersenen ontbreekt dit enzym, daarom hebben de hersencellen de voorkeur om door glucose gevoed te worden. Wanneer het bloedsuikerspiegel daalt, stijgen de ketonen niveaus in het bloed (en andersom). Op dat moment vragen je hersencellen je lever om keton-achtige stoffen (genaamd beta-hydroxyboterzuur) te produceren. Deze stof is in staat om je hersenen zeer efficiënt van brandstof te voorzien. Hoe efficiënter je lichaam met vetverbranding omgaat, hoe makkelijker de omschakeling tussen de vet- en koolhydraatverbranding. Het lijf zal in staat zijn haar glycogeenvoorraden te sparen voor als ze kritisch nodig zijn (bv. tijdens intense fysieke activiteit).

 

Inschakelen van het vetverbrandingsmechanisme

Het probleem is dat de meeste mensen, wiens voeding voor een lange periode rijk aan suikers en koolhydraten is geweest, hun vermogen om ketonen efficiënt te verbranden verloren zijn. In dat geval kan de lever zich niet meer herinneren hoe die ketonen kan produceren, omdat dat lange tijd niet nodig is geweest. Het vetverbrandingsmechanisme is dan uitgeschakeld.

Om de dit mechanisme opnieuw in te schakelen zul je je lichaam opnieuw moeten omscholen;

  • Elimineer overtollige suiker en granen uit je voeding.
  • Neem voldoende eiwitten.
  • Zorg voor voldoende "hongergevoel", zodat de hersenen het seintje afgeven om meer ketonen aan te maken.
  • Zorg voor voldoende en juiste beweging.
  • Vermijd stress en neem voldoende ontspanning.
  • Zorg voor voldoende vitamine D inname/aanmaak.
  • Vermijd zoveel mogelijk chemicaliën, giftige- en verontreinigende stoffen.
  • Kies de juiste voeding; vraag onze hulp als je er zelf niet uitkomt.

 

 

 

 

 

Tags: blog

Pantea Panahi, orthomoleculair therapeut (MBOG)

Geschreven door:
Pantea Panahi, orthomoleculair therapeut (MBOG)

Pantea is Orthomoleculair Therapeut en Diëtist Via een HLO propedeuse chemie en een universitaire pharmacie-opleiding is ze overgestapt naar de Diëtetiek, aan de Hogeschool van Amsterdam waar zij wetenschappelijk onderzoek heeft gedaan. Daarna is ze afgestudeerd in de Orthomoleculaire Geneeskunde gestudeerd bij Ortholinea. Daarnaast heeft ze Integrale Epigenetica-opleiding en de Epigenetica van ADHD gevolgd. En zich bij Evenwijs verdiept in de behandeling van Lipoedeem.

Waarom Nederland Slank?

  • 1 Afvallen zonder honger
  • 2 Snel resultaat
  • 3 Lekker eten
  • 4 Levenslang effect
  • 5 No cure no pay!

Plan hier nu je gratis consult in+

of bel ons op 085 065 7472

  • Consulten door het hele land
  • Consulten in het buitenland mogelijk via skype

CATEGORIEËN

Alle blogs

POPULAIR

RECENT