NEDERLAND SLANK HELPT JE (EEN BEETJE) DE CRISIS DOOR

Word weer weerbaar door te werken aan je weerstand.

quarantaine

We zitten zo goed als in een total-lock down. Een situatie die waarschijnlijk langer gaat duren dan ons lief is. Je werkt thuis, je man werkt thuis, je kinderen zijn thuis…. De bij uitstek geschikte manier om deze situatie enigszins dragelijk te maken is dus: eten. Snaaien. Snacken. Vroten. Happen. Scharrelen. Of hoe je het ook wilt noemen. Het eindresultaat ligt voor de hand.

Als eindelijk die vermaledijde lock-down voorbij is en we allemaal weer van een terrasje, strandwandeling of feestje mogen gaan genieten, passen we alleen nog die vlekkerige joggingbroek waar we de afgelopen twee maanden in rond gehobbeld hebben.

Maar aankomen is, in tegenstelling tot wat je zou denken, niet het enige gevaar wat er op de loer ligt. Al dat ongezonde snackvoer is namelijk funest voor onze weerstand. En een sterke weerstand is juist HET afweermiddel in de strijd tegen vele aandoeningen.

Van influenza (a.k.a de gewone griep) tot het virus dat op dit moment letterlijk de hele wereld in zijn greep heeft: Covid-19, oftewel Corona. Hoe dan? Dat vertellen de voedingsdeskundigen van Nederland Slank je graag in onderstaand artikel.

hoelang in quarantaine?

Ook jij behoort waarschijnlijk tot de risicogroep

Veel mensen denken onterecht dat ze gezond zijn. Wake up call! Het moderne, welvarende leven anno 2020 maakt het bijna onmogelijk om optimaal gezond en fit te zijn.  We doen met name zittend werk, we hebben vaak last van chronische stress door werkdruk en andere factoren, we bewegen veel te weinig en komen ook steeds minder buiten in de natuur en in de zon.

Vooral nu de overheid ons min of meer heeft verboden met meer dan drie mensen tegelijk op pad of samen te zijn, de terrassen en horecagelegenheden dicht zijn en we zelfs tijdens de eerste mooie lentedagen gemaand worden zoveel mogelijk binnen te blijven. Van binnen zitten raakt je bio-klok in de war, je hoeft ’s morgens niet meer op tijd op je werk te zijn dus je gaat lekker laat naar bed en drinkt een gezellig wijntje in plaats van water uit de dopper waar je op werk zo lekker mee bezig was.

Gezien onze leefstijl is het niet vreemd dat in Nederland zowel mannen als vrouwen steeds eerder chronisch ziek worden. Ook heeft meer dan de helft van de Nederlanders overgewicht!.

Mensen met overgewicht en obesitas en chronisch zieken zijn op dit moment, naast ouderen en longpatiënten, bij uitstek een risicogroep voor het coronavirus. De patiënten op de corona-ic’s bevestigen dit beeld ook. Dit betekent dat (WEER EEN WAKE UP CALL) de helft van Nederland een risicogroep is!

Je weerstand begint in je darmen

Veel mensen denken dat onze darmen slechts onderdeel zijn van de spijsvertering en als enige functie het verteren en uitscheiden van voedsel hebben. Dat is een letterlijk broodje p…p verhaal. Onze darmen zijn namelijk onze ‘tweede hersenen’. Denk maar waar je stress of angst of zenuwen meteen voelt…. In je buik toch? De darmen zijn het regelcentrum van ons lichaam en onze gezondheid!

Het  microbioom dat in onze ingewanden leeft, kent talloze functies die bijdragen aan ons lichamelijke, emotionele en geestelijke welbevinden. Een van de belangrijke die we, gezien de huidige situatie, met jullie gaan bespreken heeft betrekking op je weerstand. Onze darm is namelijk een primair immuunorgaan.

Dat betekent dat het een directe functie heeft in het ondersteunen van het immuunsysteem en onze gezondheid. Met name het darmSLIJMVLIES is ontzettend belangrijk in het verdedigen en weghouden van schadelijke stoffen, pathogenen en virussen.

Een goede darmFLORA is daarnaast ook essentieel voor het optimaal functioneren van het immuunsysteem. De darmflora bestaat uit onze darmbacteriën en wordt negatief of positief beïnvloed door onze leefstijl. De darmflora biedt bescherming tegen pathogenen en is verantwoordelijk voor voedselvertering en opname.

Daarnaast produceert de darmflora vetzuren zoals melkzuur, azijnzuur en boterzuur die noodzakelijk zijn voor het goed functioneren van de barrières die schadelijke stoffen buiten de deur houden. De darmflora verlaagt de zuurgraad (pH-waarde) waardoor pathogenen moeilijker kunnen overleven en calcium, magnesium en zink beter worden opgenomen.

Onze huidige leefstijl en eetgewoontes zijn helaas niet ondersteunend voor onze lieve darmen. De darmgezondheid gaat flink achteruit bij veel mensen en zo ook de werking van het immuunsysteem en de weerstand.

Geef je darmen goed te eten

Onze darmflora heeft natuurlijke pre- en probiotica nodig om te kunnen functioneren. In tegenstelling tot wat de reclames je willen laten geloven vind je dit NIET in een flesje Yakult of Actimel. Zelfs niet in een volkoren boterham!

Echt effectieve PREbiotica, voedingsvezels, vind je vooral in (rauwe) groente en fruit. Als je dagelijks 400 gram groente eet en 2-3 stuks fruit, dan krijg je voldoende vezels binnen om de darmflora te ondersteunen. Voor effectieve PRObiotica kies je voor zure en gefermenteerde zuivelproducten zoals karnemelk, yoghurt of kefir.

Zuurkool is bijvoorbeeld ook gefermenteerd en dus rijk aan gunstige bacteriën voor de darmen. Hoed je echter voor suiker; de witte sloper, en zetmelen. Ons Westerse dieet bestaat bijna geheel uit producten met te veel zetmeel in de vorm van brood, pasta, rijst en aardappelen.

Ja, dus ook die ‘gezonde’ speltboterham is slecht voor je immuunsysteem! Zetmeel is in feite gewoon suiker en een teveel ervan verstoort de balans van de darmbacteriën. En dan hebben we ook nog de echte suikers die je vindt in “gezonde” sapjes, frisdrank, alcohol, koekjes, snoep en honing. Suiker en zetmeel vermijden is een van de beste dingen die je kunt doen voor een gezonde darmflora.

Vergeet dus ook die gezonde vruchten- of sportdrankjes maar en drink voldoende water (met mineralen), zorg dat je elke hap goed kauwt en kom elke dag even lekker in beweging. Daar worden onze darmen blij en gezond van en zo werk je vrij eenvoudig aan een goede weerstand!

Praktische tips op een rijtje

Even lekker overzichtelijk. Wat kun je NU meteen doen:

  1. Eet niet vaker dan 3 keer per dag!
    Door niet vaker dan 3 keer per dag vooral proteïnen en groenten te eten (met een pauze van 5 uur ertussen), zorg je voor een gezonde glucosestofwisseling en weinig pieken in je bloedsuiker. Een lage bloedsuikerspiegel is namelijk noodzakelijk voor een goede energieverdeling in je lichaam. Dit heeft een positief effect voor de werking van je afweersysteem. Eet je vaker, of teveel, dan gaat er te veel energie naar je spijsvertering, word je eerder moe en zal het immuunsysteem minder goed zijn werk kunnen doen.
  2. Eet gevarieerd en gebalanceerd!
    Door gevarieerd te eten krijg je genoeg verschillende goede voedingsstoffen binnen. Eet met name voldoende (groene) groente (400 gram per dag) en 2-3 stuks fruit per dag. Daarnaast is het eten van voldoende eiwitten, gezonde vetten en oliën en vezels ook erg belangrijk.

En vergeet niet voldoende water te drinken! Voor sommige mensen is dit wel vier liter.  (Voor een persoonlijk advies kun je een gratis consult aanvragen.)

  1. Vermijd stress!
    Stress en het immuunsysteem zijn elkaars natuurlijke vijanden. Neem dan juist nu ook tijd voor jezelf en ontspanning. Maar vermijd ook stress uit voeding. Als je ongezond eet en te vaak eet (suikers, bewerkt voedsel, alcohol etc.) dan krijg je daar ook stress van, ofwel voedingsstress bestaat!
  2. Kom regelmatig in beweging!
    Ook als je thuis zit is beweging een must voor een goede weerstand. Probeer elk uur even in beweging te komen en blijf niet te lang op je stoel zitten. Je kunt vanaf Youtube gemakkelijk een aantal oefeningen doen of even een rondje lopen. Probeer daarnaast elke dag minimaal een half uur in de buitenlucht te komen (in de tuin is ook goed nu bos en strand voorlopig even no-go areas zijn).
  3. Slaap voldoende!
    Voldoende nachtrust is een andere cruciale pijler om over een sterke afweer te kunnen beschikken Volwassenen die enkele weken 8 uur of meer hadden geslapen, waren beter bestand tegen virussen, dan zij die 7 uur of minder hadden gemaakt. Zelfs dat ene uurtje maakt dus al het verschil.

Slaap blijkt het aantal cytokines te bevorderen die worden ingezet in de strijd tegen ziekmakers.

  1. Laat alcohol staan!
    In tegenstelling tot alle hoax-berichten die je leest over Covid-19 is alcohol, hoe verleidelijk ook, in deze tijd van bezinning NIET je vriend. Alcohol weet ons immuunsysteem op non-actief te zetten en kan voor een tekort aan zink zorgen, waardoor de afweer kan dalen.

Alcohol heeft ook een negatief effect op de vitamine A-status in het bloed. Dit is weer zeer ongunstig voor de immuniteit van het lichaam, omdat vitamine A een belangrijke rol vervult bij de afweersystematiek.

Je staat er niet alleen voor

Alleen is echter maar alleen. Wij van Nederland Slank hebben de jarenlange vakkennis en de (persoonlijke) ervaring om je met woord én daad bij te staan in deze moeilijke periode. Mocht je na een consult besluiten met ons in zee te gaan werken we samen met jou aan een persoonlijk voedingsplan dat gericht is op de behoefte van je lichaam.

Het voedingsplan vermindert de stress uit voeding, maar ook de belastbaarheid, door het herstel van neurotransmitters. Het reguleert je stofwisseling, brengt de hormonen in balans en stimuleert de vetverbranding.

Samen vormt dit een succesvolle formule voor een gelukkig leven door een gezonde leefstijl. Nu, meer dan ooit, voelen wij ons betrokken bij onze doelgroep en willen jullie helpen om met het ontwikkelen van een gezond immuunsysteem voor nu, en een gezonde leefstijl voor de rest van je leven. In deze moeilijke tijden willen ook wij een positief steentje bijdragen en delen daarom graag onze kennis 1-op-1 met je.

Wil je meer weten over gezond eten, een sterk immuunsysteem of hoe het bij Nederland Slank in zijn werk gaat? Vraag dan NU een GRATIS consult aan bij één van onze voedingsexperts. Wij nemen dan via Skype /  videobellen contact met je op en beantwoorden persoonlijk alle vragen of opmerkingen die je na het lezen van dit artikel nog kunt hebben.

 

Referenties

  1. https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/chronische-ziekten-en-multimorbiditeit/cijfers-context/huidige-situatie#!node-aantal-mensen-met-chronische-aandoening-bekend-bij-de-huisarts
  2. https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/overgewicht/cijfers-context/huidige-situatie#!node-overgewicht-volwassenen
  3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22778122
  4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9813869/
  5. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12471310/

 

Liesbeth van Duijn

Geschreven door:
Liesbeth van Duijn

Diëtist en orthomoleculair therapeut

Werd dietist aan de Haagsche Hogeschool, Orthomoleculair en Epigenetisch therapeut via Natura Foundation en BrainQ en NLP Master practioner bij Richard Bandler zelf. Als diëtiste, die ooit worstelde met overgewicht en slechte eetpatronen, is zij ook ervaringsdeskundige in het afslanken. Daarbij ligt de focus op de hormoonhuishouding, en de besturing van neuro-transmitters welke van groot belang zijn bij succesvol afvallen en fit worden.

Waarom Nederland Slank?

  • 1 Afvallen zonder honger
  • 2 Snel resultaat
  • 3 Lekker eten
  • 4 Levenslang effect
  • 5 No cure no pay!

Plan hier nu je gratis consult in+

of bel ons op 085 065 7472

  • Consulten door het hele land
  • Consulten in het buitenland mogelijk via skype

CATEGORIEËN

Alle blogs

POPULAIR

RECENT