Reset je lichaam

Filosofen en wetenschappers hebben altijd gezocht naar de formule voor het eeuwige leven over de hele wereld. Waarom sterven sommige mensen op 40-jarige leeftijd, waarom ervaren anderen hun 90e verjaardag in goede gezondheid? Velen verklaren deze verschillen met het menselijk genoom, de omgevingscondities en de sociale omgeving in de kindertijd. Anderen schrijven het overheersende verschil in leeftijd toe aan de huidige leefomstandigheden op oudere leeftijd. Er zijn veel theorieën over oud worden - maar er zijn ook enkele betrouwbare bevindingen.

Vanaf het begin tot het midden van de 19e eeuw was bijna niemand ouder dan 40 jaar, de meeste mensen stierven aan infectieziekten. Vandaag ligt de gemiddelde levensverwachting in het Westen op een hoog niveau: 83 voor vrouwen en 79 voor mannen. Maar het gaat niet over onsterfelijkheid of de steen der wijzen - wat mensen willen bereiken is een tijdperk zonder ziekte, zonder de typische ziekten van het tijdperk zoals arteriosclerose, diabetes, dementie of kanker.

Autofagie - sleutel tot anti-aging
Gezondheid en goede voeding worden voor steeds meer mensen een centraal onderdeel van het leven. Niet alleen omdat een metabole verandering een positief effect heeft op metabole voedingsziekten of omdat het ons meer energie en levensvreugde geeft en ons helpt bij een gezond gewichtsbeheer. Zelfs als het gaat om anti-aging, is een "reset" het belangrijkste instrument. Waarom? Het is het milieu dat telt, dat is wat moderne anti-verouderingsartsen beweren. Omdat als de lichaamscel zich in een gezonde omgeving bevindt, deze zelf kan regenereren. Dit proces van zelfregulatie wordt autofagie genoemd. Een proces in cellen waardoor ze hun eigen componenten afbreken en recyclen. Dit varieert van verkeerd gevouwen eiwitten tot hele celorganellen. Men spreekt ook van de eigen afvalverwerking van de cel. Wolf Funfack postuleerde ongeveer twee decennia geleden: “Elke cel heeft aandacht nodig! We zijn zo jong en zo gezond als onze cellen. "

Er is altijd iets aan de hand in onze ongeveer 80 tot 100 miljard lichaamscellen: miljoenen cellen sterven permanent en miljoenen worden nieuw gevormd. En vaak binnen enkele seconden. Maar dit is alleen mogelijk als het lichaam goede omstandigheden heeft. Dan worden we beloond met "goed ouder worden", omdat onderzoeksresultaten bij muizen en wormen aantonen dat een verhoogde autofagie leidt tot een verlenging van de levensduur.
Zodat elke cel zijn werk goed kan doen, worden voedingsstoffen en zuurstof door het bloed binnengebracht. We komen vaak voor onszelf op door verkeerde voeding, alcohol en sigaretten. Omdat deze celvijanden niet alleen fungeren als celtoxines, maar ook de vorming van vrije radicalen bevorderen, die agressieve zuurstofverbindingen die de lichaamscellen aanvallen en de celkern en de celwanden beschadigen en ook de vorming van plaque in de bloedvaten bevorderen.

Wereldwijd bestuderen ongeveer 1.000 wetenschappers de vele verschillende factoren die bijdragen aan het zeer complexe verouderingsproces. De focus ligt momenteel ook op telomeren. Een soort eindkappen van het DNA. Ze moeten beslissen over de levensduur en celactiviteit. Eén ding is zeker: hoe langer de telomeren, hoe ouder we worden.

Zo vaak
vernieuwen de lichaamscellen zichzelf Alle lichaamscellen vernieuwen zichzelf regelmatig in min of meer snelle opeenvolging. De witte bloedcellen worden bijvoorbeeld om de drie tot vier dagen geregenereerd en de rode bloedcellen om de vier maanden. De huidcellen vernieuwen zichzelf gemiddeld na twee tot vier weken. En de botcellen worden constant opgebouwd en afgebroken. Delen van onze hersencellen vernieuwen zichzelf ook, zoals pas enkele jaren bekend is. Na zeven jaar heeft ons hele lichaam zich eenmaal vernieuwd!

Het hangt af van de juiste celverzorging
Hoe gezond en fit we zijn, hangt in grote mate af van welke zorg we onze cellen geven en van welke bouwmaterialen we ze voorzien, zodat ze zichzelf kunnen vernieuwen en het lichaam kunnen verjongen.

Deze omvatten de volgende parameters:

  • Een uitgebalanceerd dieet
    Het belangrijkste voor de gezondheid van onze cellen is goede voeding. Het is niet alleen de juiste mix van eiwitten, koolhydraten en vetten die verantwoordelijk is voor hoe comfortabel onze cellen voelen. Een continue aanvoer van belangrijke vitamines, mineralen en secundaire plantaardige stoffen is ook grotendeels verantwoordelijk voor onze gezondheid. Vitaminen A (bijvoorbeeld in wortelen en venkel), vitamine C (in citrusvruchten, paprika, broccoli) en vitamine E (boerenkool, spinazie en plantaardige oliën) moeten eerst worden vermeld. De vitamines van het B-complex en het anti-stress mineraal magnesium zijn ook belangrijk zodat spier- en zenuwcellen kunnen herstellen. Naast deze vitaminen hebben de sporenelementen zink en selenium hun waarde bewezen.
  • Neem ontspanningsfasen op - verminder
    stress Stress veroorzaakt niet alleen stress in de psyche, maar zorgt er ook voor dat organen en cellen voortijdig verouderen. De "oxidatieve stress" produceert ook vrije radicalen! Als u van de ene afspraak naar de andere snelt, verbruikt u ook veel vitale stoffen, die ook het immuunsysteem verzwakken. Met korte pauzes voor ontspanning, zoals sporten in de frisse lucht, luisteren naar rustgevende muziek of een regenererend bad, kan een gezondheidsbevorderende klep worden gemaakt na een drukke dag.
  • Zorg voor voldoende slaap
    Er wordt gezegd dat je weer jong wordt als je slaapt. In feite voel je je na een goede nachtrust als een nieuw persoon. Geen wonder: de cellen vernieuwen zichzelf tijdens de slaap en dit heeft een positief effect op lichaam en geest. De batterij, die overdag veel energie heeft afgegeven, wordt tijdens de slaap opgeladen! Experts pleiten voor 7 tot 8 uur slaap per nacht, waarbij de nachtrust begint voor middernacht. Trouwens, het meeste vet wordt 's nachts verbrand: "Zijn mannen worden hem gegeven in zijn slaap!"
  • Vermijd celvergiftigingen
    Milieutoxines zoals smog of UV-straling kunnen vaak niet worden vermeden, maar u kunt zelf veel andere celvergiften vermijden, zoals overmatig gebruik van alcohol en nicotine.
  • Oefening houdt de cellen jong
    Sport maakt je niet alleen fysiek fit, breekt vet en koolhydraten af, maar fungeert ook als een anti-verouderingsmiddel op de cellen. Regelmatige matige trainingen zoals nordic walking, fietsen, zwemmen of gewoon wandelen in de frisse lucht houden lichaam en geest jong.

Activeer autofagie!
Ontgifting en vasten evenals intermitterend vasten en caloriereductie hebben aangetoond autofagie te activeren.
Maar er zijn ook superfoods, voedingssupplementen en medicijnen die een positief effect hebben op autofagie, waaronder:

  • Koffie, groene thee
  • Gember, kurkuma, broccoli
  • de Chinese medicinale paddestoel Reishi
  • Vitamine D, melatonine
  • Resveratrol, spermidine
  • Preventief anti-verouderingsgeneesmiddel is onlangs begonnen met het gebruik van kruidentoxines in niet-toxische doses, die verschillende positieve effecten hebben op cellulair niveau, zoals de diabetesmedicatie metformine en het antibioticum rapamycine (actief ingrediënt uit bacteriën van het Paaseiland)

Niet zonder: hormonen
De eigen hormonen van het lichaam spelen natuurlijk een belangrijke rol in het verouderingsproces. Als boodschapperstoffen beheersen ze de complexe interactie met het zenuwstelsel en het immuunsysteem en dus de interactie van alle cellen en orgaansystemen. Ze zijn ook verantwoordelijk voor de constante vernieuwing van fysieke en mentale structuren. Met het ouder worden neemt de hormoonproductie van het lichaam af: rimpels, grijs haar, stijve botten en gewrichten, minder veerkracht en snellere uitputting, gebrek aan concentratie, depressie en vergeetachtigheid zijn de impopulaire boodschappers van veroudering. Maar hormoonproductie kan ook op natuurlijke wijze worden gestimuleerd, zodat hormonen kunnen worden gebruikt om de vitale kracht weer te genezen: met de juiste voeding kunnen we cellen, organen en het hormoonsysteem op gang brengen en gezond houden. De metabolismeverandering met Nederland Slank heeft een positief effect op ons hele hormoonsysteem en onze hormoonproductie. Een reset die op de lange termijn echt loont!

Tags: autofagie, anti-aging en voeding

Liesbeth van Duijn

Geschreven door:
Liesbeth van Duijn

Diëtist en orthomoleculair therapeut

Werd dietist aan de Haagsche Hogeschool, Orthomoleculair en Epigenetisch therapeut via Natura Foundation en BrainQ en NLP Master practioner bij Richard Bandler zelf. Als diëtiste, die ooit worstelde met overgewicht en slechte eetpatronen, is zij ook ervaringsdeskundige in het afslanken. Daarbij ligt de focus op de hormoonhuishouding, en de besturing van neuro-transmitters welke van groot belang zijn bij succesvol afvallen en fit worden.

Waarom Nederland Slank?

  • 1 Afvallen zonder honger
  • 2 Snel resultaat
  • 3 Lekker eten
  • 4 Levenslang effect
  • 5 No cure no pay!

Plan hier nu je gratis consult in+

of bel ons op 085 065 7472

  • Consulten door het hele land
  • Consulten in het buitenland mogelijk via skype

CATEGORIEËN

Alle blogs

POPULAIR

RECENT